به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، مرضیه آشفته، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کرسی آزاد اندیشی با موضوع تناسب حجاب با شیکپوشی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: آنچه دین اسلام بر زنان لازم دانسته پوشش و حجاب است حجاب و پوشش پیش از اسلام در میان برخی ملتها از جمله ایران باستان، قوم یهود و مسیحیت و شاید هند مطرح و چه بسا از آنچه در قانون اسلام آمده سختتر بوده است لزوم پوشش و حجاب در دین اسلام حدود سالهای چهارم و پنجم هجری تشریح گردیده است.
وی افزود: پوشش و حجاب سابقهای طولانی به اندازهی حیات بشریت دارد و غیر از پیروان یکی از مکاتب که بر لزوم برهنه زیستی پای میفشارد همهی جامعهی بشریت به نوعی رعایت میکنند هم اکنون در اسرائیل بسیاری از بانوان قوم یهود باپوشش کامل به مدرسه و دانشگاه میروند اما در فرانسه و ترکیه به جرم داشتن حجاب، زنان از تحصیل بازداشته میشوند.
خانم آشفته گفت: مصونیت زن در برابر طمع ورزی هوسبازان از ثمرات آشکار رعایت حجاب است، گرچه رعایت حجاب از یک سو به مردان کمک میکند به طور ناخواسته و خارج از چهارچوبها، عواطف و احساسات خود را هزینه نکنند و هدر ندهند اما بیشتر از آن به خانمها کمک میکند که به طور ناخواسته وسیلهی لذت انگاری قرار نگیرند و شخصیت و احترام آنان خدشهدار نشود.
وی افزود: احکام الهی بیش از آنکه به محدودیت لذتها بیانجامد به ماندگاری لذتها و پایداری نشاط و خوشی میانجامد گرچه حجاب از یک سو برای خانمها محدودیت است و موجب خستگی و زحمت میباشد اما از سوی دیگر اوج احساسات را سالم نگه میدارد و عاطفهها و محبتها را در کانون گرم خانواده متمرکز میسازد و زن و مرد را از بیتفاوتی و سردی نسبت به همدیگر در نظام خانواده نجات میدهد و این همان بحرانی است که اکنون دامنگیر جوامع غربی شده است.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیهاالسلام) گراش گفت: هر اندازه بدن زن پوشیدهتر باشد نقش نیرومندتری در دورسازی دیدگان طرف مقابل ایفا میکند اگر نگاههای آلوده را تیرهای زهرآلود شیطان بدانیم پوشش زن همانند قوسی است که جلوی اصابت تیرها میگیرد هر چه حجاب کمتر رعایت شود تیرهای شیطان بیشتر متوجه او میگردد و بیشتر آسیب میزند.
وی بیان کرد: لباسها باید مناسب و کاملا پوشیده باشد لباس نازک و بدننما هدف تیر شیطان و موجب خیره شدن چشمهای آلوده و هرزه است برخی رنگها دیدگان را خیره میکند و باعث جلب توجه میشود و علمای دین هر چند نسبت به اصل رنگ لباس تاکید چندانی ندارند ولی بر این مساله اتفاق نظر دارند و پای میفشارند که لباس نباید موجب جلب توجه شود که عواقب سوئی داشته باشد.
خانم آشفته گفت: از این رو در طول تاریخ، زنان مسلمانان به میل خود، لباس مشکی را برای حجاب برگزیدند و بدین وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشتری میکردند که مورد نظر و پذیرش پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه (علیهمالسلام) قرار گرفت عبا و چادر مشکی جزء لباسهای مکروه به شمار نمیرود و از آن استثناء شده است.
وی بیان کرد: حفظ وقار و متانت همان نقشی را دارد که پوشش زن ایفا میکند قرآن کریم یکی از صفات خوب زنان مومن را که در رفتار دختران شعیب جلوهگر است حیا و وقار میداند؛ پیدایش فحشا، فرزندان نامشروع، افزایش طلاق، از هم گسیختگی زندگی زناشویی و ناآرامی درونی و هیجان جنسی مستمر برخاسته از برهنگی و عشوهگری زنان از آثار و عواقب بیحجابی است.
خانم آشفته افزود: پوشیدن چادر یا روپوشهای بزرگ نباید تنها جنبهی تشریفاتی و رسمی داشته باشد و همهی پیکرشان را نپوشاند و از مصادیق کاسیاتٌ عاریاتٌ شمرده شوند یعنی زنانی که ظاهرا پوشیده ولی در واقع برهنه هستند از آیات قرآن برمیآید که پوشش مطلوب آن است که خود به خود دورباش ایجاد کند و هوس بازان را ناامید سازد.
وی گفت: اسلام با شیک پوشی مخالف نیست شیک پوشی غیر از جلف پوشی است جلف پوشی بدین معنا است که هر مردی را به سمت خود جذب میکند زن فطرتا مخالف آن است که بعنوان بازیچه و کاملا و ویترینی برای جذب مردان هوسباز باشد شیک پوشی بدین معناست که سنگین باشد یعنی رنگ زننده نداشته، تنگ نباشد و آزاد باشد تمام بدن را بپوشاند و مطابق سن فرد باشد مرتب، تمیز، خوش دوخت، زیبا، مد روز، اندازه تن، رنگ مناسب و ساده شاخصههای شیک پوشی است.