قائم مقام مدرسه هنر

نشست هم اندیشی نقش هنر در تبلیغ

شناسه خبر : 65391

1397/07/18

تعداد بازدید : 10

نشست هم اندیشی نقش هنر در تبلیغ
دین و هنر از یکدیگر جدا نیست. قرآن کریم پیامش هنر است و با زبان هنر برای هدایت بشر نازل شد.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، «حجت الاسلام والمسلمین دکتر فریدالدین فرید اصل» پژوهشگر و قائم مقام مدرسه هنر، در جمع اساتید، مبلغان و مدرسان حوزه و دانشگاه  پس از بیان اهمیت هنر در تبلیغ گفت: هنرزیر بنای تبلیغ و یکی از موفق ترین عامل در تبلیغ می باشد. هنر دارای  مصادیق زیادی است و اگر انسان با مبانی آن آشنا نباشد به راحتی از آن دست برمیدارد.

محقق و پژوهشگر هنر و دین گفت:کلمه هنر در تبلیغ دینی، واژه جدیدی است؛ باید بین دین و هنر رابطه ای به وجود آید که بتواند مفاهیم دینی را به تصویر بکشد و مبلغ به وسیله آن دین را تبلیغ کند.

    ایشان با اشاره به سیر تاریخی دین، هنر و نقش آن در تبلیغ دینداری گفت: در طول تاریخ دین و هنر کاملا با هم هماهنگ بودند و دین همواره در قالب هنر تنیده شده است و  بعضی از هنرها علت پیدایشان دین است؛ مثل خوشنویسی، که عاملش کتابت قرآن کریم می باشد و بسیاری از ساخت و سازها که معماری آنها، معماری دینی است.

   قائم مقام مدرسه هنر، زبان دین را زبان هنر دانست و گفت: قرآن کتابی است که از بهترین هنرها استفاده کرده است. چرا که با مردم نمی شود با زبان برهان حرف زد و انبیاء الهی با الهام از قرآن کریم، با زبان اغنیاء، تمثیل وشاعرانه با مردم سخن می گفتند ولذا در طول تاریخ دین و هنر کاملا با هم هماهنگ بوده است.

وی  در پایان گفت: سبک زندگی امروزی با الهام از فرهنگ ها و هنرهای غربی متغیر شده و نگاه به دین، نگاهی پست مدرن شده و به دنبال آن  تلقی از دین و تلقی از هنر عوض شده است، در حالی که در گذشته اینطور نبود  و مسلمان در ضمن کارش، کار هنری انجام می داد و کار را عبادت می دانست و در یک نظامی تربیت می شدند که فعالیتهای اخلاقی هم داشتند و بین هنر و فضایل اخلاقی جدایی تلقی نمی شد به گونه ای که هر  حرفه و صنعتی داشتند با نیت عبادی دین را تبلیغ می کردند.